Vi har sett i de foregående oppgavene hva et måleverktøy er, og hva slags informasjon og muligheter bedriften sitter med vi skal se litt på muligheten og fallgruvene som er knyttet til bruken av disse.
Bedrifter bruker verktøy som Google
analytics til å analysere dataene som bedriften har tilgjengelig for
så å se hva som driver økning eller nedgang. Sammen med andre data
som for-eksempel kjøps data og en analyse av hva bedriften har brukt
penger på kan de gjør seg et bilde av hva og hvordan noe skjer. Dette kan for-eksempel være en økning av trafikk kan spores tilbake til en kampanje mens eller akkurat før denne økningen foregikk.Analysen kan også brukes for å se hvordan ting som media omtale forandrer trafikk mønsteret
Det er en del problematikk knyttet til
denne måten å jobbe på. Mennesket har en tendens å kreditere hva
de gjorde sist som årsaken til at noe skjedde, rett eller galt.
Eksempelvis et nytt program ble akkurat installert på datamaskinen
og ikke lenge etter blir den ustabil å krasjer. Vi tenker instinktiv at det er dette programmets skyld, selv om det ikke nødvendigvis er
det.
Det er dette som vi kan risikere smitter over når man bruker verktøy som Google analytics, for selv om det er et veldig bra verktøy for å fortelle deg akkurat hva som skjer, er det ute av stand til å fortelle deg hvorfor det skjer. Dette vil være opptil den enkelte bedriften hvor bra dette takles, men det er store mangler innen de verktøyene som finnes som hjelper med hvorfor noe skjer. Som eksemplet med media omtale over vil økt trafikk bety lite om du ikke kan se hvilken grunn de besøkte deg eller om de legger igjen penger eller andre målbare enheter.
Det er dette som vi kan risikere smitter over når man bruker verktøy som Google analytics, for selv om det er et veldig bra verktøy for å fortelle deg akkurat hva som skjer, er det ute av stand til å fortelle deg hvorfor det skjer. Dette vil være opptil den enkelte bedriften hvor bra dette takles, men det er store mangler innen de verktøyene som finnes som hjelper med hvorfor noe skjer. Som eksemplet med media omtale over vil økt trafikk bety lite om du ikke kan se hvilken grunn de besøkte deg eller om de legger igjen penger eller andre målbare enheter.
Visst det ikke behandles riktig kan det for brukes mye tid på slike verktøy uten at det kommer noe annet en tilfredsstillelsen å se antall besøkende.
Det positive som kommer av å hadde disse
analysene er at vi kan lett se mengden av besøk og også trender som
utvikler seg over tid, dette vil hjelpe bedriften både internt med
beslutninger knyttet til markedssegmenter og videreutvikling,
eksternt med reklameinntekter og profilering.
Vi kan se når folk er på logget, hva som blir sett på, hvor i landet som besøkende kommer fra. Denne informasjonen kan brukes kan brukes til å gi rabatter eller andre goder til forskjellige markeder, ikke bare der det er mest besøk men også for å drive opp besøk fra andre segmenter. Men for å oppnå best resultat må analyse dataene ha klare formål og ofte brukes parallelt med andre verktøy.
For å oppsummere er det måleverktøy en viktig del når vi er tilstede på nettet, men det er flere fallgruver også i dette og det er opp til den enkelte å bruke analysen som gies på en bra og produktiv måte.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar