Google analytics er en gratis tjeneste
som er levert av Google og har som funksjon å gi brukeren god
oversikt over hvor stor trafikk nettsiden til brukeren har.
Tjenesten vi nå kjenner som analytics
ble først utviklet av selskapet Urchin on demand, dette ble kjøpt
opp i 2005 og relansert i 2006 under navnet Google analytics. Siden
den gang har nye funksjoner blitt lagt til og koden som samler data er
blitt effektivisert til å minimere innvirkningen på side lastingen, senest er det lansert en telefon app til tjenesten som er tilgjengelig gratis i Google play butikken.
Tjenesten er som sagt gratis og det
trenges ikke mye kunnskap for å bruke tjenesten, selv om det er best
å sitte inne med noe web kunnskap i forhold til oppsettet det mest
avanserte du trenger å vite er hvordan du legger til det script som
trenges for å samle informasjonen, men her trenges også bare
elementære HTML kunnskaper.
Selve bruken er intuitive og oversiktlig Ved innlogging blir du presentert men et dashbord som
viser en rekke grafer som skal gi et helhetlig inntrykk av siden.
Eksempel
Som du kan enkelt se er det ikke veldig
mye trafikk på denne siden, men både totalen og utviklingen av
besøkstallene er lett tilgjengelig. Dette er det som blir definert
som standard rapporteringen det er også mulig å ha egendefinert rapportering.
Analytics har sin største ressurs og
hovedmål utallige muligheter for analyse av dataene som blir samlet
opp. Dette inkludere alt fra landet trafikk kommer fra, hvilket
nettverk det stammer fra, nettleser. I eksemplet over kan noen av
disse valgene sees. Dette blir presentert på en oversiktlig måte
både grafisk, tall, og prosenter.
Google analytics er et nytte verktøy
som er til for å hjelpe bedrifter og privat personer å forstå trafikken som kommer inn på sin side. Dette gjør de veldig bra, og
er i stand til å presentere veldig mye og kompleks informasjon på
en forståelig måte. Men det er noen problemer med dette også.
Et spørsmål er «Jeg sitter å kikke
over all dataene tilgjengelig, hva nå?»
Google analytics kan anklages for å
være bortkastet tid. Grunnen til dette er at selv om mye data blir
presentert oss på en oversiktlig måte er det vanskelig for mange å
forstå hva vi skal gjøre nå? Effekten blir mye tid brukt på å
absorbere tallene som blir vist, positive eller negative uten at noe
konstruktivt blir gjort for å forbedre eller endre tallene. Dette
kan begrenses ved innstillinger og en opplyst bruker, men risikoen er
stor at analytics blir mer for syns skyld og har mindre nytteverdi en
vi skulle trodd. Det finnes måter å minimere denne risikoen, men
det krever bedre forståelse av verktøyene enn det den enkelte og
veldig små bedrifter sitter på.
Verktøy som kan brukes i samsvar med
Analyse verktøy er for eksempel google website optimizer(nå innebygd
i analytics) eller HitTail (betalingstjeneste) Dette er fordi det gir
en bedre oversikt over akkurat hva som driver trafikken til
siden(stikkord og lignende) ikke bare hvor mange som besøkte siden.

Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar