tirsdag 23. oktober 2012

Lær om Google Analytics


Google analytics er en gratis tjeneste som er levert av Google  og har som funksjon å gi brukeren god oversikt over hvor stor trafikk nettsiden til brukeren har.
Tjenesten vi nå kjenner som analytics ble først utviklet av selskapet Urchin on demand, dette ble kjøpt opp i 2005 og relansert i 2006 under navnet Google analytics. Siden den gang har nye funksjoner blitt lagt til og koden som samler data er blitt effektivisert til å minimere innvirkningen på side lastingen, senest er det lansert en telefon app til tjenesten som er tilgjengelig gratis i Google play butikken.

Tjenesten er som sagt gratis og det trenges ikke mye kunnskap for å bruke tjenesten, selv om det er best å sitte inne med noe web kunnskap i forhold til oppsettet  det mest avanserte du trenger å vite er hvordan du legger til det script som trenges for å samle informasjonen, men her trenges også bare elementære HTML kunnskaper.
Selve bruken er intuitive og oversiktlig  Ved innlogging blir du presentert men et dashbord som viser en rekke grafer som skal gi et helhetlig inntrykk av siden.

Eksempel

Som du kan enkelt se er det ikke veldig mye trafikk på denne siden, men både totalen og utviklingen av besøkstallene er lett tilgjengelig. Dette er det som blir definert som standard rapporteringen  det er også mulig å ha egendefinert rapportering.

Analytics har sin største ressurs og hovedmål utallige muligheter for analyse av dataene som blir samlet opp. Dette inkludere alt fra landet trafikk kommer fra, hvilket nettverk det stammer fra, nettleser. I eksemplet over kan noen av disse valgene sees. Dette blir presentert på en oversiktlig måte både grafisk, tall, og prosenter.

Google analytics er et nytte verktøy som er til for å hjelpe bedrifter og privat personer å forstå trafikken som kommer inn på sin side. Dette gjør de veldig bra, og er i stand til å presentere veldig mye og kompleks informasjon på en forståelig måte. Men det er noen problemer med dette også.
Et spørsmål er «Jeg sitter å kikke over all dataene tilgjengelig, hva nå?»

Google analytics kan anklages for å være bortkastet tid. Grunnen til dette er at selv om mye data blir presentert oss på en oversiktlig måte er det vanskelig for mange å forstå hva vi skal gjøre nå? Effekten blir mye tid brukt på å absorbere tallene som blir vist, positive eller negative uten at noe konstruktivt blir gjort for å forbedre eller endre tallene. Dette kan begrenses ved innstillinger og en opplyst bruker, men risikoen er stor at analytics blir mer for syns skyld og har mindre nytteverdi en vi skulle trodd. Det finnes måter å minimere denne risikoen, men det krever bedre forståelse av verktøyene enn det den enkelte og veldig små bedrifter sitter på.

Verktøy som kan brukes i samsvar med Analyse verktøy er for eksempel google website optimizer(nå innebygd i analytics) eller HitTail (betalingstjeneste) Dette er fordi det gir en bedre oversikt over akkurat hva som driver trafikken til siden(stikkord og lignende) ikke bare hvor mange som besøkte siden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar