Oppgave 4
Facebook brukes av forskjellige firmaer
på forskjellige måter, men to hoved bruksområder er en kundeservice
lignende service, det andre som et promotering verktøy. Begge er
veldig utbredt og fungerer ofte i samhandling med andre tjenester.
Facebook gir også muligheten til mange forskjellige muligheter siden
det gies muligheter for lengre tekster, bilder, og andre app`s som kan
knytte det sammen.
Et vanlig bruksområdet er
Kundeservice, her er det bedrifter som bruker Facebook til å svare
på spørsmål og problemer kunden som skriver inn har, dette er en
metode å bruke sosiale medier om kan virke litt klossete og kommer
an på hvordan bedriften har lagt opp det sosiale media teamet. Ofte
er dette et separat team fra andre i bedriften og viss kundeservice på
sosiale medier ikke virker parallelt med resten av kundeservice avdelingen kan dette virke mot sin mening, ved å frustrere kunden mer
den den hjelper.
Andre måter å bruke Facebook på er å
promotere, dette kan gjøres på andre mange måter. De mest vanlige
er konkurranser som ber deg snakke om hvorfor du er den største Facebook fan, eller dele siden med venne og så videre. De fleste konkurransene har som mål å spre siden til til venner av allerede de
som allerede har likt siden, og opprettholde et kundeforhold langt
etter eller før et kjøp. Et viktig mål med dette er også å holde
merkenavnet i hukommelsen til den enkelte forbrukeren, så når man
går til innkjøp, eller kjente skal kjøpe noe er det dette
merkevaret som blir anbefalt over andre.
Visst jeg skulle gitt et råd til
bedrifter ville det være å bevege seg bor fra den kvasi
kundeservicen som tilbys hos mange. Det finnes lite som tyder på at
det fungerer og mange opplever mer frustrasjon en tilfredshet. Som
nevnt i forrige oppgave var det ingen som brydde seg om hvor
hjelpsomme eller snille Comcast var på Twitter eller Facebook så
lenge vanlig kundeservice var uforandret dårlig. Utifra det jeg kan
se er det få norske bedrifter som satser på å bruke sosiale medier
som en kundeservice portal, men bruker den hovedsakelig som et
verktøy for promotering og pleing av kunder.
Et godt norsk eksempel på dette er Netcom http://www.facebook.com/netcom på siden sin er det pleing av et kundeforhold som står i fokus, det handler om å ha en dialog med kunden, det hjelper Netcom å etablere seg som en bedrift som man føler seg komfortabel med, og noen en ønsker å være medlem av
So Nice thames …
SvarSlettentrümpelung
entrümpelung
entrümpelung wien