tirsdag 9. oktober 2012

Virksomheters bruk av Facebook


Oppgave 4

Facebook brukes av forskjellige firmaer på forskjellige måter, men to hoved bruksområder er en kundeservice lignende service, det andre som et promotering verktøy. Begge er veldig utbredt og fungerer ofte i samhandling med andre tjenester. Facebook gir også muligheten til mange forskjellige muligheter siden det gies muligheter for lengre tekster, bilder, og andre app`s som kan knytte det sammen.
Et vanlig bruksområdet er Kundeservice, her er det bedrifter som bruker Facebook til å svare på spørsmål og problemer kunden som skriver inn har, dette er en metode å bruke sosiale medier om kan virke litt klossete  og kommer an på hvordan bedriften har lagt opp det sosiale media teamet. Ofte er dette et separat team fra andre i bedriften og viss kundeservice på sosiale medier ikke virker parallelt med resten av kundeservice avdelingen kan dette virke mot sin mening, ved å frustrere kunden mer den den hjelper.

Andre måter å bruke Facebook på er å promotere, dette kan gjøres på andre mange måter. De mest vanlige er konkurranser som ber deg snakke om hvorfor du er den største Facebook fan, eller dele siden med venne og så videre. De fleste konkurransene har som mål å spre siden til til venner av allerede de som allerede har likt siden, og opprettholde et kundeforhold langt etter eller før et kjøp. Et viktig mål med dette er også å holde merkenavnet i hukommelsen til den enkelte forbrukeren, så når man går til innkjøp, eller kjente skal kjøpe noe er det dette merkevaret som blir anbefalt over andre.

Visst jeg skulle gitt et råd til bedrifter ville det være å bevege seg bor fra den kvasi kundeservicen som tilbys hos mange. Det finnes lite som tyder på at det fungerer og mange opplever mer frustrasjon en tilfredshet. Som nevnt i forrige oppgave var det ingen som brydde seg om hvor hjelpsomme eller snille Comcast var på Twitter eller Facebook så lenge vanlig kundeservice var uforandret dårlig. Utifra det jeg kan se er det få norske bedrifter som satser på å bruke sosiale medier som en kundeservice portal, men bruker den hovedsakelig som et verktøy for promotering og pleing av kunder.
Et godt norsk eksempel på dette er Netcom http://www.facebook.com/netcom på siden sin er det pleing av et kundeforhold som står i fokus, det handler om å ha en dialog med kunden, det hjelper Netcom å etablere seg som en bedrift som man føler seg komfortabel med, og noen en ønsker å være medlem av



1 kommentar: